Wydarzenie 20. Festiwal Muzyki Romantycznej

Koncert nadzwyczajny – Kwartet Wiedeński muzycy orkiestry Filharmoników Wiedeńskich

Beniamin Morrison – skrzypce, Maxim Brilinsky – skrzypce, Barnaba Poprawski – altówka, Wolfgang Härtel – wiolonczela

20.11.2022 godz. 12:00

Sala koncertowa Centrum Kultury i Sztuki w Skierniewicach

Cena biletu: 80 zł

Program koncertu

Feliks Mendelssohn Kwartet smyczkowy e moll, op. 44, nr 2, MWV R26

  • I Allegro assai appassionato
  • II Scherzo. Allegro di molto
  • III Andante
  • IV Presto agitato

Johannes Brahms Kwartet smyczkowy c moll, op. 51, nr 1

  • I Allegro
  • II Romanze. Poco adagio
  • III Allegretto molto moderato e comodo
  • IV Allegro

Opis artystów

Beniamin Morrison – skrzypce

urodził się w Nowej Zelandii, a pierwsze lekcje gry na skrzypcach pobierał u ojca, Davida Morrisona i Stephena Larsena w Christchurch. W wieku dziesięciu lat debiutował solowym koncertem z orkiestrą, a pierwszą płytę solową nagrał pięć lat później. Beniamin występował jako solista w Nowej Zelandii, Australii, Japonii i USA, a następnie kontynuował swój rozwój muzyczny w klasie Vesa-Matti Leppanena, koncertmistrza Nowozelandzkiej Orkiestry Symfonicznej. Skrzypek wygrał prawie wszystkie najważniejsze konkursy krajowe, zanim w 2007 r. przeniósł się do Austrii, gdzie rozpoczął studia licencjackie, a następnie magisterskie w klasie Yair Klessa na Uniwersytecie Sztuki w Grazu, uzyskując dyplom z wyróżnieniem w zakresie muzyki koncertowej i kameralnej. Brał również udział w kursach mistrzowskich u Schlomo Mintza, Pinchasa Zuckermana i Josefa Hella. W tym czasie zdobywał nagrody na wielu międzynarodowych konkursach, takich jak Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Michaela Hilla, czy Międzynarodowy Konkurs im. Johannesa Brahmsa. Jako członek Nicolai Quartet występował w wielu krajach, a ostatnio otrzymał Pasticcio – nagrodę austriackiego radia Ö1 i dziennika derStandart – za nagranie „Kwartetów Razumowskiego” Ludwiga van Beethovena.

Beniamin Morrison jest członkiem Orkiestry Opery Wiedeńskiej od 2014 r., w 2017 r. został przyjęty do Wiedeńskiego Towarzystwa Filharmonicznego i w tym samym roku, po wygraniu przesłuchania, dołączył do grupy pierwszych skrzypiec. Artysta jest bardzo zainteresowany nauczaniem i miał już okazję prowadzić kursy mistrzowskie w Nowej Zelandii, Austrii i Azji. Gra na skrzypcach wykonanych przez Józefa Gagliano w 1770 r., a także okazjonalnie na instrumencie wykonanym dla niego przez ojca.

Maxim Brilinsky – skrzypce

naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku pięciu lat we Lwowie (Ukraina), a od 2000 r. kontynuował ją u prof. Michaela Frischenschlagera na Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Scenicznych w Wiedniu. Od 2005 r. studiował grę na skrzypcach w paryskim Conservatoire Nationale Superior de Musique et de Dance w klasie prof. Jean-Jacques’a Kantorowa. W sezonie 2006/07 objął stanowisko koncertmistrza zespołu kameralnego „Orchestre d’Auvergne”, 1 września 2008 r. dołączył do grupy drugich skrzypiec Wiedeńskiej Opery Państwowej. Po kolejnym udanym przesłuchaniu, 1 września 2011 r. dołączył do podstawowego składu orkiestry. W tym samym roku został przyjęty do Wiedeńskiego Towarzystwa Filharmonicznego. Maxim Brilinsky był stypendystą Centrum Herberta von Karajana w Wiedniu oraz Fundacji Thyll-Dürr w Zurychu. Jest laureatem wielu renomowanych międzynarodowych konkursów skrzypcowych. Zdobył czwartą nagrodę na „Yehudi Menuhin Competition” w Boulogne-sur-Mer (2002), drugą nagrodę i nagrodę specjalną na ”Paganini Competition” w Genui (2002) oraz drugą nagrodę i nagrodę specjalną na „Benjamin Britten Competition” w Londynie (2004). Po wygraniu kolejnego przesłuchania w czerwcu 2014 r. został głównym skrzypkiem Filharmoników Wiedeńskich. Od 2018 r. Maxim Brilinsky jest również koncertmistrzem w wiedeńskiej Hofmusikkapelle. W 2020 r. Sony Classical wydało jego płytę CD z nagraniami „24 Capricci” i „Nel cor più non mi sento” Niccolo Paganiniego. W 2021 r. nagrał 6 sonat na skrzypce solo op. 27 Eugène’a Ysaÿe’a dla wytwórni Hänssler Classic.

Barnaba Poprawski – altówka

urodzony w Krakowie, studiował najpierw w Hochschule für Musik w Stuttgarcie u prof. Rolanda Glassla i prof. Andry Darzins. W 2006 r. kontynuował studia w klasie prof. Hansa-Petera Ochsenhofera na Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Scenicznych w Wiedniu, które ukończył z wyróżnieniem w 2012 r. Od dzieciństwa zdobywał doświadczenie jako muzyk orkiestrowy w różnych orkiestrach młodzieżowych w swojej ojczyźnie, w renomowanej Młodzieżowej Orkiestrze im. Gustava Mahlera oraz w Akademii Bachowskiej w Stuttgarcie. Barnaba Poprawski zdobył sławę dzięki kilku stałym angażom oraz licznym gościnnym występom w czołowych orkiestrach europejskich, a także zyskał pozycję wszechstronnego kameralisty na europejskiej scenie muzycznej. Od 2008 r. regularnie zastępował muzyków w orkiestrach Opery Wiedeńskiej i Filharmoników Wiedeńskich. Od 2013 do 2018 r. artysta był zaangażowany w Orkiestrze Mozarteum w Salzburgu. Kilkakrotnie był zapraszany przez renomowane orkiestry do prowadzenia sekcji altówek jako gościnny solista, m.in. przez Orquestra de la Comunitat Valenciana, Tiroler Sinfonieorchester Innsbruck, Kammerorchester Wien. Dzięki tym doświadczeniom w 2018 r. został zatrudniony na stałe na stanowisku asystenta głównego altowiolisty orkiestry Sinfonia Varsovia w Warszawie. W 2019 r. powrócił do Wiednia, by objąć stanowisko altowiolisty w Filharmonii Wiedeńskiej. Jako muzyk orkiestrowy współpracował m.in. z Lorinem Mazelem, Pierre’em Boulezem, Krzysztofem Pendereckim, Ricardo Mutim, Danielem Barenboimem, Simonem Rattle’em, Christianem Tilemannem, Danielem Gattim, Zubinem Mehtą, Nicolasem Harnoncourtem, Andrisem Nelsonsem, Marissem Jansonsem.

Wolfgang Härtel – wiolonczela

urodzony w Grazu, w tamtejszym konserwatorium, w wieku siedmiu lat rozpoczął naukę u Herlinde Schwarz. W rodzinnym mieście był członkiem Młodzieżowej Orkiestry Kameralnej pod dyrekcją prof. Franza Dietharda. W wieku 16 lat Wolfgang Härtel podjął studia w Akademii Muzycznej w Grazu, pod kierunkiem prof. Hildgund Posch. Po pomyślnym zdaniu matury kontynuował studia u prof. Wolfganga Herzera w Musikhochschule w Wiedniu, gdzie w 2001 r. uzyskał dyplom z wyróżnieniem. Jego edukację uzupełniały kursy mistrzowskie prowadzone przez Phillipa Muellera, Harveya Shapiro i Michaela Hella. Doświadczenia orkiestrowe zdobywał w Vienna Jeunesse Orchestra oraz w Gustav Mahler Youth Orchestra. Podczas studiów grał w kilku profesjonalnych orkiestrach austriackich, takich jak Orkiestra Brucknera w Linzu, Niederösterreichische Tonkünstler, Wiedeńska Orkiestra Symfoniczna, Orkiestra Filharmonii Wiedeńskiej oraz w Operze Wiedeńskiej. Wolfgang Härtel otrzymał swój pierwszy angaż w 1998 r. w wiedeńskiej Volksoper jako wiolonczelista solista. Pozostał tam przez dwa lata, po czym został zaangażowany jako wiolonczelista tutti do Opery Wiedeńskiej. Od 2003 r. jest członkiem Wiedeńskiej Orkiestry Filharmonicznej. Artysta był wiolonczelistą Steudequartett, kwartetu smyczkowego wywodzącego się z szeregów Filharmoników Wiedeńskich. W tym składzie regularnie występował w Austrii i za granicą (m.in. w Niemczech, Bułgarii, Japonii). Jako solista występował z Nagoya Philharmonic Orchestra i Pazific Youth Orchestra Vienna. Wolfgang Härtel jest opiekunem Akademii Filharmoników Wiedeńskich od września 2019 r., gdzie prowadzi zajęcia. Wolfgang Härtel gra na wiolonczeli Martina Stossa, wykonanej w Wiedniu 1807 r.

Galeria Jednego Obrazu towarzysząca koncertowi

Magdalena Antosik, Wazon z kwiatami, 2021 monotypia, rysunek, 40 × 30 cm
Praca towarzyszy koncertowi nadzwyczajnemu Kwartetu Wiedeńskiego

Prace uczestników Warsztatu Terapii Zajęciowej przy Stowarzyszeniu Osób Niepełnosprawnych „Sprawni Inaczej” w Skierniewicach z pracowni plastycznej prowadzonej przez Lilianę Kozłowską-Grzelczak