Wydarzenie XXII Festiwal Muzyki Romantycznej

Polish Cello Quartet

08.11.2024 godz. 19:00

Duża Sala Sejmikowa Starostwa Powiatowego

Cena biletu: 50 zł

Program koncertu

Polish Cello Quartet:
Tomasz Daroch, Wojciech Fudala, Krzysztof Karpeta, Adam Krzeszowiec oraz pianiści: Anna Krzeszowiec i Michał Rot
W programie kompozycje Fryderyka Chopina
Koncert biletowany
Bilety do nabycia w Muzeum Historycznym Skierniewic oraz przez system sprzedaży internetowej www.biletyna.pl
LINK DO BILETÓW: Koncert Polish Cello Quartet XXII FMR – Skierniewice Muzeum Historyczne Skierniewic, 8 listopada | Kupuj Bilety Online – biletyna.pl

Opis artystów

Polish Cello Quartet

Polish Cello Quartet powstał w 2011 roku z inicjatywy Tomasza Darocha, Wojciecha Fudali, Krzysztofa Karpety oraz Adama Krzeszowca – czterech wybitnych polskich wiolonczelistów. Artyści postanowili założyć ten wyjątkowy zespół kameralny, by pokazać szerszej publiczności oryginalne brzmienie kwartetu wiolonczelowego. Muzycy PCQ mieli zaszczyt uczyć się u czołowych wiolonczelistów-pedagogów w Polsce (Paweł Głombik, Stanisław Firlej) i na świecie (Frans Helmerson, Gary Hoffman, Michael Flaksman, Jelena Očić, Julius Berger, Jeroen Reuling). Doświadczenie artystyczne zdobywali w renomowanych ośrodkach kulturalnych Europy, m.in. w Kolonii, Mannheim, Augsburgu i Brukseli. Każdy z nich w swoim dorobku ma liczne nagrody konkursów wiolonczelowych i kameralnych. Kwartet jest jednym z najdynamiczniej działających polskich zespołów kameralnych, regularnie występuje w Polsce, Europie i na świecie podczas najważniejszych festiwali muzycznych (m.in. Cello Biënnale Amsterdam, Festival Internacional Cervantino w Meksyku, Eckelshausener Musiktage). Zespół współpracował z wieloma wybitnymi muzykami klasycznymi oraz jazzowymi, w tym z Garym Hoffmanem, Juliusem Bergerem, Mario Brunello, Jadwigą Rappé, Tomaszem Strahlem, Dominikiem Połońskim, Tonym Malabym, Joëlle Léandre, Natem Wooleyem, Wojciechem Myrczkiem. W repertuarze PCQ znajdują się przede wszystkim utwory oryginalnie skomponowane na kwartet wiolonczelowy. Jest on stale powiększany także o kompozycje pisane współcześnie przez kompozytorów polskich i zagranicznych, m.in. Artura Zagajewskiego, Piotra Mossa, Mikołaja Góreckiego czy Annelies Van Parys. Większość z tych utworów jest po raz pierwszy prezentowanych na polskich estradach. Artyści preferują demokratyczny model współpracy na scenie. W ramach składu regularnie wymieniają się poszczególnymi partiami – pozwala na to specyfika kwartetu wiolonczelowego. Dzięki temu brzmienie zespołu i interpretacje utworów są różnorodne. Członkowie kwartetu są pomysłodawcami i organizatorami Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej w Nysie. MAW skupia wokół siebie wybitnych profesorów z zagranicy i liczne grono młodych kursantów-wiolonczelistów, aktywnie promując przy tym twórczość kameralną napisaną na zespoły wiolonczelowe. W 2017 roku ukazał się debiutancki album zespołu „Discoveries”. Rok później na zaproszenie Kwartetu Śląskiego oraz wytwórni CHANDOS, zespół dokonał nagrania kwartetu wiolonczelowego Grażyny Bacewicz. Płyta ta otrzymała nagrodę Fryderyk 2019 za Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. W roku 2019 wspólnie z Izą Połońską i Leszkiem Kołodziejskim, kwartet nagrał album z piosenkami J. Wasowskiego i J. Przybory. W 2023 roku ukazała się nowa płyta „Chopin Project” z utworami kompozytora w aranżacjach na cztery wiolonczele. Od 2014 roku działają pod skrzydłami Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego. W ich najnowszym dorobku znalazł się album Polish Cello Quartet – Chopin Project, innowacyjne przedsięwzięcie prezentujące transkrypcje utworów Fryderyka Chopina autorstwa Sabiny Meck, Piotra Mossa i Leszka Kołodziejskiego. Nietypowy skład wykonawczy, złożony z czterech wiolonczel, podkreśla wyjątkową rolę tego instrumentu w twórczości kompozytora. Aranżacje nie tylko oferują nowe brzmienie, lecz także oddają hołd fascynacji Chopina wiolonczelą, a także pozwalają na dotarcie do szerszego grona odbiorców. 

Anna Krzeszowiec - fortepian

Anna Krzeszowiec jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie fortepianu prof. Wojciecha Świtały i Piotra Sałajczyka. W zakresie muzyki kameralnej kształciła się w klasie prof. Marii Szwajger-Kułakowskiej oraz Marka Mosia. Pracowała także pod kierunkiem pianistki Anny Malikovej oraz Tria Altenberg. Przez wiele lat tworzyła trio fortepianowe, zgłębiając szeroki repertuar od klasycyzmu do współczesności. Jest laureatką pierwszej nagrody na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Kameralnej w Oleśnicy (2010), a także finalistką Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej w Illzach (2011), VI Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. J. Brahmsa w Gdańsku (2012) oraz XVIII Międzynarodowego Konkursu Kameralnego im. K. Bacewicza w Łodzi (2013). Od 2010 roku tworzy duet wraz z wiolonczelistą Adamem Krzeszowcem, wraz z którym otrzymała I nagrodę na konkursie International Malta Competition w Mdinie (Malta 2014), Grand Prix na konkursie Premio Citta di Padova w Padwie (Włochy 2013) oraz wyróżnienie na I Ogólnopolskim Konkursie Duetów z Fortepianem w Warszawie (2011). Obecnie artyści pracują nad nagraniem autorskich transkrypcji pieśni F. Schuberta i W. Korngolda na wiolonczelę i fortepian. Pianistyczne oraz kameralne umiejętności oraz muzyczne horyzonty poszerzyły spotkania z pedagogami oraz artystami: Dang Thai Sonem, Anthonym Spirim, Brunem Canino, Ewą Pobłocką, Katarzyną Popową-Zydroń, Andrzejem Jasińskim, Jeleną Ocic i Jakubem Jakowiczem. Jako solistka i kameralistka uczestniczyła w festiwalach: Warszawska Jesień, Kwartet Śląski i jego goście, Międzynarodowy Festiwal im. Krzysztofa Pendereckiego – poziom 320 w Zabrzu, Festival Ensemble im. Księżnej Daisy w Książu, Podium Festival w Haugesund (Norwegia), Festiwal Recitale Chopinowskie w Żelazowej Woli, Festival im. P. Casalsa w Prades (Francja), Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych, Student Art Festival w Katowicach, Festiwal Muzyki Symfonicznej w Algierii, Muzyka na Zamku w Lublinie. Doświadczenia kameralne zdobywała również wykonując muzykę najnowszą wraz z Orkiestrą Muzyki Nowej pod dyrekcją Sz. Bywalca. Prawykonywała utwory czołowych kompozytorów polskich i zagranicznych, m.in. A. Zubel, P. Mykietyna, P. Szymańskiego. Na codzień pracuje ze studentami w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Jest również zapraszana jako pianista współpracujący (coach) przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia czy Filharmonię Śląską. Prowadziła także zajęcia kameralne w ramach Warsztatów Kameralnych organizowanych przez Krajowy Fundusz na Rzecz Dzieci. Wśród swoich inspiracji Anna Krzeszowiec wymienia muzykę jazzową, a także wokalną, głównie wykonywaną przez angielskie zespoły. Sama przez wiele lat śpiewała w różnych kameralnych składach chóralnych. 

Michał Rot - fortepian

Michał Rot uzyskał dyplom z wyróżnieniem w 2012 roku w klasie fortepianu prof. Cezarego Saneckiego Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Doskonalił swoje umiejętności w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie, klasa fortepianu prof. Andrzeja Ratusińskiego oraz Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Mannheim, klasa kameralistyki prof. Michaela Flaksmana i prof. Jeleny Očić. Jest laureatem wielu krajowych i międzynarodowych konkursów muzycznych: m.in. II miejsce oraz nagroda specjalna za najlepsze wykonanie współczesnego utworu polskiego na XVII Międzynarodowym Konkursie Kameralnym w Łodzi, nagroda dla najlepszego pianisty na XVIII Międzynarodowym Konkursie im. J. Brahmsa w Pörtschach oraz IV nagroda oraz nagroda specjalna na IV Międzynarodowym Konkursie Duetów im. R. Straussa w Sofii. Doskonalił się u Paula BadurySkody, Andrzeja Jasińskiego, Elzy Kolodin, Dang Thai Sona, Jonathana Zaka, Jose Gallardo, Eduardo Huberta, Petera Eflera, Paula Guldy, Victora Chestopala i wielu innych. Michał Rot prowadzi ożywioną działalność koncertową w kraju i zagranicą. Występował na wielu festiwalach muzycznych takich jak: Ascoli Piceno Festival, Gaude Mater, Dni muzyki Karola Szymanowskiego, LEO Festival, Heidelberger Kammermusikfestival, Dni Mieczysława Wajnberga NOSPR, Festiwal Polskiego Radia Chopin, Prezentacje – Żelazowa Wola, Dni Muzyki Mendelssohna, Harmonie Starego Miasta, Opus Magnum, Kwarantanna w Hi-Fi w RDC, Kubinska Hudobna Jesen, Chopin w barwach jesieni, Festiwal Muzyki Wiedeńskiej, Festiwal Pieśni Polskiej, Przemyska Jesień Muzyczna, Festiwal Muzyka na Szczytach, Śląski Festiwal im. L. van Beethovena. Artysta wielokrotnie występował w najważniejszych salach koncertowych oraz innych ważnych instytucji kulturalnych w Polsce i za granicą. Współpracował z wybitnymi muzykami: Michaelem Flaksmanem, Justusem Grimmem, Ernstem Kovacicem, Josephem Swensenem, Agatą Szymczewską, Roberto Traininim, Natanem Dondalskim, Jerzym Salwarowskim, Christianem Danowiczem, Jerzym Swobodą, Tomaszem Darochem, Jeleną Očić, Krzysztofem Karpetą (Reger Duo), Piotrem Tarcholikiem, Andrzejem Kosendiakiem, Radosławem Pujankiem, Aleksandrą SzwejkowskąBelicą. Od 2016 roku stale współpracuje z wiolonczelistą Wojciechem Fudalą. Od 2007 roku tworzy duet kameralny z żoną Joanną Rot (mezzosopran), nad którym kilkuletnią opiekę artystyczną sprawowała wybitna polska śpiewaczka Urszula Kryger. Artysta współpracował z uznanymi śpiewakami: Baruchem Finkelsteinem, Szymonem Komasą, Bartłomiejem Misiudą, Katarzyną Haras, Bernadettą Grabias, Kariną Skrzeszewską, Stanisławem Kiernerem, Anną Lichorowicz, Ziemowitem Wojtczakiem. Pianista dokonał wielu nagrań płytowych, m.in. „Winterreise” Fr. Schuberta (DUX) z barytonem Stanisławem Kiernerem; „Pieśń o ziemi” (Polskie Radio) ze skrzypaczką Aleksandrą Szwejkowską-Belicą; „Reger Duo plays Yagling” (DUX) zawierającą światowe prawykonanie dzieł Victorii Yagling nagrane wraz z wiolonczelistą Krzysztofem Karpetą; Jan Novák. Chamber music” (DUX) z pianistą Marcinem Kasprzykiem; a także dwie płyty nominowane do nagrody Fryderyk w roku 2021: „Paderewski, Koczalski, Szymanowski. Songs” (DUX) wraz z barytonem Stanisławem Kiernerem oraz w 2020: „Mieczysław Wajnberg. Sonatas for cello and piano” (DUX), zawierającą pierwsze polskie nagranie dzieł wiolonczelowych Mieczysława Wajnberga zrealizowane z Wojciechem Fudalą. Artysta otrzymał Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie muzyki. W marcu 2021 roku otrzymał tytuł doktora habilitowanego sztuki, pracuje na stanowisku adiunkta w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. 

Galeria Jednego Obrazu towarzysząca koncertowi

Łukasz Górski „Konik”