Wydarzenie XXI FESTIWAL MUZYKI ROMANTYCZNEJ

Schumann i Brahms – muzyczni przyjaciele

Robert Schumann i Johannes Brahms

09.11.2023 godz. 19:00

Sala koncertowa Muzeum Historycznego Skierniewic

Cena biletu: 60 zł

Program koncertu

Joanna Nawrot sopran
Michał Mossakowski fortepian
Johannes Brahms

  • Wiegenlied, op. 49 nr 4
  • Der Mond steht über dem Berg, op. 106 nr 1

Robert Schumann

  • Widmung, Myrthen op. 25 nr 1
  • Jemand, Myrthen op. 25 nr 4
  • Lied der Braut aus dem Liebesfrühling I, Myrthen op. 25 nr 11
  • Die Blume Der Ergebung, 3 Gesänge op. 83 nr 2
  • Weit, weit, Myrthen op. 25 nr 20

Joanna Nawrot sopran
Michał Mossakowski fortepian
Andrzej Wojciechowski klarnet
Ludwig Spohr 6 Pieśni niemieckich na sopran, klarnet i fortepian op.103

  • Zwiegesang, nr 2
  • Sehnsuht, nr 3
  • Das Heimliche Lied, nr 5

Andrzej Wojciechowski klarnet
Marcin Zdunik wiolonczela
Michał Mossakowski fortepian
Johannes Brahms Trio a-moll op. 114


Andrzej Wojciechowski klarnet
Michał Mossakowski fortepian
Robert Schumann Fantasiestücke na klarnet i fortepian op. 73


Marcin Zdunik wiolonczela
Michał Mossakowski fortepian
Johannnes Brahms

  • Wie Melodien zieht es mir op. 105 nr 1
  • Liebestreu op. 3 nr 1
  • Feldeinsamkeit op. 86 nr 2

Bilety do nabycia w kasach CKiS i Kinoteatrze Polonez oraz przez system sprzedaży internetowej www.cekis.pl
Karnet na wszystkie odpłatne koncerty oprócz „Bach Wodecki”: 200/170 zł* do nabycia wyłącznie w kasach CKiS i Kinoteatrze Polonez
* Cena zależna od wyboru strefy na koncert w Pałacu – siedzibie Instytutu Ogrodnictwa
Festiwalowi towarzyszy Galeria Jednego Obrazu – prace wykonane przez uczestników Warsztatu Terapii Zajęciowej przy Stowarzyszeniu Osób Niepełnosprawnych „Sprawni Inaczej” w Skierniewicach

Opis artystów

Joanna Nawrot

sopran

Ukończyła z wyróżnieniem wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku – klasa śpiewu solowego prof. dra hab. Stanisława Daniela Kotlińskiego. Ukończyła studia wyższe na wydziale Filologii Polskiej Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie, ponadto studiowała w Akademii Muzycznejw Krakowie, w klasie śpiewu prof. Moniki Swarowskiej-Walawskiej. Związana z Operą Bałtycką w Gdańsku jako solistka współpracująca. Dwukrotna stypendystka Stypendium Prezesa Rady Ministrów Rzeczpospolitej Polskiej. Uczestniczyła jako solistka w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Klasycznej na Białorusi (w latach 2016, 2017, 2018, 2019). W latach 2018 i 2019 występowała jako solistka podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej Winterreise w Moskwie (Rosja). W 2018 roku uczestniczyła w Międzynarodowym Festiwalu Muzyka u źródeł w Lądku Zdroju. Jako solistka wystąpiła również na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym im. Jana Kiepury w Krynicy Zdroju. W 2018 roku występowała na deskach Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Finalistka IV i V Międzynarodowego Festiwalu Piosenki Anna German w 2017 i 2018 w Warszawie. Wystąpiła podczas II Międzynarodowego Festiwalu Operetkowego im. Iwony Borowickiej Muzyka na Wiśle w Krakowie w 2019 roku. W tym samym roku występowała również podczas XXVI oraz XXVIII Międzynarodowego Festiwalu Muzyczne Dni Drozdowo – Łomża, a także w XIX i XX Międzynarodowym Letnim Festiwalu Kultury i Sztuki na Helu. Była solistką podczas XXVI i XXVII Międzynarodowego Festiwalu im. Krystyny Jamroz w Busku Zdroju. Wystąpiła z recitalem pieśni polskich w Civica Scuola di Musica Claudio Abbado w Mediolanie oraz Casa Verdi, a także we Florencji. Debiutowała partią Krystynki w operetce „Ptasznik z Tyrolu” Karla Zellera wystawionej na deskach Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku oraz partią Vitelli z opery W. A. Mozarta „Łaskawość Tytusa”. Występuje w kraju i za granicą z repertuarem klasycznym: operowym i operetkowym oraz z repertuarem piosenek Anny German.
Współpracuje z wieloma solistami, dyrygentami, artystami z kraju i ze świata. Otrzymała nagrodę Człowiek Roku 2016 w kategorii Debiut organizowanym przez dziennik Echo Dnia oraz wyróżnienie w kategorii kultura. W 2018 nominowana do nagrody osobowość roku w kategorii Kultura. Laureatka pierwszego miejsca w regionalnych eliminacjach do Międzynarodowego Festiwalu Piosenki Anna German w 2017 w Białymstoku. W 2018 otrzymała nagrodę specjalną w VII Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym w Mławie oraz wyróżnienie za wykonanie arii operowej Piotra Czajkowskiego.
W latach 2017-2018 występowała w Piwnicy pod Baranami w Krakowie. Gościła na scenach Narodowej Filharmonii Uzbekistanu w Taszkencie, Filharmonii Brzeskiej na Białorusi, Opery Śląskiej w Bytomiu, Opery Krakowskiej, Opery i Filharmonii Podlaskiej Europejskiego Centrum Sztuki w Białymstoku, Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie, Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze, Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach, Filharmonii Częstochowskiej, Filharmonii Lubelskiej, Filharmonii Koszalińskiej, Filharmonii Bałtyckiej, Teatrze Polskim w Warszawie. W koncertach i recitalach solowych występowała również w Niemczech, we Włoszech i na Białorusi.
Ukończyła wokalne kursy mistrzowskie u wybitnych polskich pedagogów śpiewu operowego, a także plastyki ruchu scenicznego i teatru (w Polsce: prof. P. Kusiewicz, prof. E. Iżykowska, dr R. Owsińska P. Beczała, M. Kwiecień, prof. B. Makal, dr J. Szymański, prof. S. Rotem (Izrael).
W repertuarze posiada partie operowe i operetkowe, muzykę sakralną, oratoryjną, pieśni. Wraz z solistami Andrzejem Wojciechowskim (klarnet), Pawłem Zawadą (fortepian), Jarosławem Stokowskim (kontrabas) i Grzegorzem Lewandowskim (perkusja) współtworzy zespół BalticQuasideon Group, z którym koncertuje w Filharmoniach i salach koncertowych w Polsce i na świecie z autorskim programem „Anna German. Niezapomniana” oraz „ Tribute to Violetta Villas” z towarzyszeniem orkiestr symfonicznych i kameralnych. Nagrała pierwszą solową płytę wraz z zespołem i gościnnym udziałem orkiestry kameralnej TriCity pod dyrekcją Ariela Ludwiczaka z piosenkami Anny German. „Anna German. Niezapomniana”. W 2022 r. wraz z solistą Andrzejem Wojciechowskim i Polską Orkiestrą Iuventus im. Jerzego Semkowa pod batutą Marka Wroniszewskiego dokonała pierwszej światowej premiery Symfonii Kameralnej„Podziemne ptaki” autorstwa Ignacego Zalewskiego, poświęconą pamięci ofiar Obławy Augustowskiej w Operze i Filharmonii Podlaskiej Europejskim Centrum Sztuki im. S. Moniuszki.

Andrzej Wojciechowski

klarnet

Jest absolwentem Państwowej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie klarnetu prof. Bogdana Ocieszaka (dyplom z wyróżnieniem). Brał udział w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych przez takie osobowości jak: Andrew Marriner, Jean-Marc Fessard, Walter Vitek, Mieczysław Stachura, Brenno Ambrosini, Joseph Fuster, Nicolas Baldeyrou, Florent Héau, Antonio Saiote, Alessandro Travaglini, Wolfgang Meyer. W latach 2002-2003 studiował w klasie mistrzowskiej Joan Enric Lluna pod egidą hiszpańskiego Conservatori Superior De Musica w Castello. W jego dorobku znajdują się nagrody i wyróżnienia uzyskane w: Ogólnopolskich Przesłuchaniach Klas Instrumentów Dętych Drewnianych w Olsztynie (2002); Festiwalu Klarnetowym w Piotrkowie Trybunalskim (2003 i 2005); VIII i IX Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie (2005 i 2006); XIII Akademickim Konkursie Klarnetowym we Włoszakowicach (2006); Międzynarodowym Konkursie Kameralnym w Oleśnicy (2006); Międzynarodowym Konkursie Kameralnym im. K. Bacewicza w Łodzi (2010), gdzie przyznano mu także nagrodę specjalną dla najlepszego klarnecisty konkursu; Malta International Music Competition (2014). Był dwukrotnym stypendystą Ministra Kultury oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia muzyczne. Jako solista koncertował w Niemczech, Monaco, Włoszech, RPA, Litwie, Czechach, Holandii, Anglii, Danii, Hiszpanii, Portugalii, Szwecji, USA, Kanadzie, Rosji, Chinach na Ukrainie oraz w wielu miastach Polski. Występował pod batutą m.in. Łukasza Borowicza, Wojciecha Rajskiego, Roberta Kabary, Vittorio Parisi, Georga Maisa, Massimiliano Caldi, Dawida Runtza, Wiesława Kwaśnego, Rodrigo Tomillo, Giulio Magnaniego, Jana Jakuba Bokuna, Janusza Przybylskiego, Piotra Staniszewskiego. W 2017 roku uzyskał tytuł doktora habilitowanego nauk muzycznych. Obecnie jest zatrudniony w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Pierwszy klarnecista Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku, z którą uczestniczył w wielu światowych tournée m.in. po Stanach Zjednoczonych i Chinach. Stale współpracuje z Polską Filharmonią Kameralną Sopot, w której koncertuje regularnie towarzysząc takim artystom jak: Ivo Pogorelić, Piotr Beczała, Wolfgang Meyer, Shirley Brill, Gerhard Oppitz i wielu innym. Sam również wielokrotnie wykonywał partie solowe z tym zespołem. Do najważniejszych osiągnięć może zaliczyć brawurowe wykonanie Concerto per clarinetto Krzysztofa Pendereckiego w obecności samego Mistrza. Wraz ze Sławomirem Wilkiem (fortepian) tworzy formację Inspiro Duo. Jest członkiem Polskiego Zespołu Basethornowego – unikatowego kwintetu, złożonego z wykładowców najważniejszych uczelni muzycznych w Polsce. Współtworzy również Gdańskie Trio Stroikowe. Prowadzi z nimi ożywioną działalność artystyczną, koncertując w Polsce i Europie, dokonując przy tym wielu nagrań płytowych. Od listopada 2015 jest profesorem gościnnym w Ning Xia Univerity of Art w Yin Chuan (Chiny). Otrzymał Honorowy Tytuł Osobowość Roku w dziedzinie Kultura. W 2016 roku nakładem renomowanej wytwórni płytowej DUX ukazał się pierwszy solowy album artysty „A Tribute to Benny Goodman”, zawierający pierwsze polskie nagranie Concerto for clarinet and string orchestra Aarona Coplanda oraz kompozycji dedykowanych artyście: Clarinet Concerto Beniamina Baczewskiego i Suity From the cursed forest Artura Guzy. W lutym 2020 roku ukazała się płyta wydana przez CD Accord / Universal Music Polska „Penderecki” zawierająca Symphony No. 6 „Chinese Songs” oraz Concerto for Clarinet, Strings, Percussion and Celesta z towarzyszeniem Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot pod dyrekcją Maestro Wojciecha Rajskiego, która otrzymała nominację do prestiżowej nagrody fonograficznej Fryderyk. W grudniu tego samego roku nakładem wydawnictwa DUX ukazał się album zawierający premierowe wydanie fonograficzne Sonaty na klarnet i fortepian Mikołaja Góreckiego. W roku 2021 dokonał nagrania autorskich opracowań Trio Fortepianowego fis-moll Arno Babadjanyan oraz Trio „Dumky” Antonína Dvořáka nakładem wydawnictwa DUX. Tego samego roku nagrana została płyta z prawykonaniami utworów Anny Rocławskiej-Musiałczyk. W roku 2022 wraz z Orkiestrą Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod dyrekcją Maestro Łukasza Borowicza dokonał nagrania monograficznego albumu z nigdy dotąd nie nagranymi dziełami klarnetowymi Miłosza Magina. Klarnecista należy do grona artystów kanadyjskiej manufaktury klarnetów Backun. Od 2022 roku gra na instrumentach marki Selmer Paris. Andrzej Wojciechowski jest Dyrektorem Artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Black Vinyl Classics.

Marcin Zdunik

wiolonczela

Polski wiolonczelista, solista i kameralista. Wykonuje muzykę od renesansu po dzieła najnowsze, improwizuje, aranżuje i komponuje. Jest zapraszany do udziału w prestiżowych festiwalach muzycznych –  BBC Proms w Londynie, Progetto Martha Argerich w Lugano oraz Chopin i Jego Europa w Warszawie.
Wystąpił jako solista na estradach wielu renomowanych sal, m.in. Carnegie Hall w Nowym Jorku, Konzerthaus w Berlinie, Cadogan Hall w Londynie i Rudolfinum w Pradze. Wielokrotnie partnerowały mu znakomite zespoły – m.in. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orkiestrą Kameralną Unii Europejskiej, Orkiestrą Sinfonia Varsovia i City of London Sinfonia, a także wybitni dyrygenci – np. Andrzej Boreyko, Antoni Wit i Andres Mustonen. Ważną rolę w jego życiu artystycznym odgrywa współpraca z inspirującymi muzykami, m.in. z Nelsonem Goenerem, Gerardem Causse, Krzysztofem Jabłońskim i  Krzysztofem Jakowiczem. W ramach festiwalu Chamber Music Connects the World miał przywilej koncertować wspólnie z Gidonem Kremerem i Yuri Bashmetem. W sezonie artystycznym 2016/17 był artystą rezydentem Filharmonii Narodowej w Warszawie.
Był wielokrotnie nagradzany na międzynarodowych konkursach i festiwalach muzycznych. W 2007 roku został laureatem I nagrody, Grand Prix oraz 9 innych nagród w VI Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. W 2008 roku reprezentował Polskie Radio w Bratysławie na Międzynarodowym Forum Młodych Wykonawców organizowanym przez Europejską Unię Radiową (EBU) zwyciężając i zdobywając tytuł New Talent 2008. W 2009 roku otrzymał nagrodę Gwarancja Kultury przyznaną przez TVP Kultura.
W czerwcu 2009 roku ukazała się debiutancka płyta Marcina Zdunika zrealizowana z udziałem Orkiestry Kameralnej Wratislavia, pod kierownictwem Jana Staniendy, zawierająca m.in. nagrania dwóch koncertów wiolonczelowych J.Haydna. Za płytę tę otrzymał nagrodę Fryderyk 2010. Zdunik na płyty nagrał także również komplet utworów na wiolonczelę i fortepian Roberta Schumanna (z pianistką Aleksandrą Świgut; NIFC 2014), „Fantazję na wiolonczelę i orkiestrę” M.Weinberga (z Orkiestrą Sinfonia Varsiovia pod dyr. A.Mustonena; TWON 2015), muzykę kameralną Fryderyka Chopina (Chopin. Chamber Music; z pianistą Szymonem Nehringiem i altowiolistą Ryszardem Groblewskim, NIFC 2020) oraz szereg kompozycji kameralnych. Dwupłytowy album Bach Stories został nagrany przy współudziale pianisty Aleksandra Dębicza i wydany nakładem firmy Warner Classics. Dwie spośród ostatnich płyt Zdunika uhonorowane zostały nagrodą Fryderyk: album Words of Mystery zarejestrowany wspólnie z Zespołem Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia pod dyr. Anny Szostak oraz nagranie II Koncertu wiolonczelowego Pawła Mykietyna, w którym artysta współpracował z Orkiestrą Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu pod dyrekcją Bassema Akiki. Marcin Zdunik dokonał również wielu nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji oraz dla Radia Słowackiego.         W działalności artystycznej Marcina Zdunika ważną rolę odgrywa kompozycja. W ostatnich latach powstał m.in. Koncert wiolonczelowy „Ghosts of the past(2021), napisany na zamówienie Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Anny Duczmal – Mróz, Kwartet fortepianowy (2022), szereg kompozycji solowych i muzyka do spektakli teatralnych.Zdunik kształcił się pod kierunkiem wybitnych muzyków – Andrzeja Bauera i Juliusa Bergera. Wiedzę muzykologiczną zgłębiał podczas studiów w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego pod kierunkiem prof. Szymona Paczkowskiego. Praca magisterska „Bach w poszukiwaniu ideału. Cztery wersje Pasji Janowej BWV 245” otrzymała pierwszą nagrodę w konkursie im. Zofii Lissy. Marcin Zdunik jest laureatem Stypendium dla wybitnych młodych naukowców przyznawanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2016-2019).
Artysta prowadzi klasy wiolonczeli w Akademii Muzycznej w Gdańsku i w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.
W kwietniu 2021 otrzymał tytuł profesora sztuki w dyscyplinie sztuki muzyczne, zaś w 2020 przyznaną przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznakę honorową Zasłużony dla Kultury Polskiej.

Michał Mossakowski

fortepian

Jeden z najciekawszych polskich pianistów młodego pokolenia. W roku 2016 ukończył z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, pracując pod kierunkiem prof. Włodzimierza Wiesztordta. Obecnie jest pedagogiem w macierzystej uczelni. Od roku 2018 studiuje w Narodowym Konserwatorium w Paryżu, gdzie rozwija swoje umiejętności pod okiem wybitnych pedagogów takich jak m.in.: Michel Dalberto, Frank Braley, Roger Muraro, Denis Pascal. W 2021 roku obronił pracę doktorską pt. „Łączenie idiomu brzmieniowego fortepianu i organów. Wybrane dzieła Johanna Sebastiana Bacha w transkrypcjach Ferenca Liszta i Ferruccio Busoniego”, uzyskując stopień doktora sztuk muzycznych. Jest laureatem wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych. Do jego najważniejszych osiągnięć konkursowych należą: tytuł laureata „Estrady Młodych” oraz dwie nagrody specjalne – nagroda im. J. Waldorffa, a także nagroda Słupskiego Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego podczas 48. Festiwalu Pianistyki Polskiej (Słupsk, 2014); II nagroda na 7. Nordic Piano Competition w Malmö (Szwecja, 2014); II nagroda na 2. Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Leopolda Godowskiego (Warszawa, 2014); I nagroda na Międzynarodowym Konkursie w Salzburgu (Austria, 2016); I nagroda na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Nowym Jorku (USA, 2017); III nagroda na 8. Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina w Hartford (USA, 2017); III nagroda na 11. Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina w Mariańskich Łaźniach (Czechy, 2017); III nagroda na 3. Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Livorno (Włochy, 2019); II Nagroda na 25. Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Jeana Françaix w Vanves/Paryż (Francja, 2022). Michał Mossakowski jest pianistą, który prowadzi ożywioną działalność koncertową w zakresie gry solowej jak i kameralnej. Wystąpił już z wieloma recitalami i koncertami, odwiedzając m.in.: Austrię, Czechy, Francję, Hiszpanię, Niemcy, Rosję, Szwecję, Włochy, Chiny, Stany Zjednoczone. Jegonajwiększymi osiągnięciami koncertowymi są liczne występy w: Filharmonii Narodowej, Bałtyckiej, Gorzowskiej, Pomorskiej, Wrocławskiej, udział w Letnim Festiwalu Muzycznym w Moskwie (2013) oraz trzytygodniowym tournée w Chinach (2014), gdzie w dziesięciu miastach wykonywał Koncert e-moll op. 11 Fryderyka Chopina. Tam też dokonał nagrania dla chińskiej telewizji. W maju 2016 wystąpił na koncercie najlepszych absolwentów gdańskiej Akademii Muzycznej w Filharmonii Bałtyckiej, wykonując Koncert fortepianowy d-moll op. 15 Johannesa Brahmsa. Występował również w Wiener Saal Mozarteum w Salzburgu (2016), a także w słynnej Carnegie Hall w Nowym Jorku (2017). W sierpniu 2018 na zaproszenie organisty Katedry Notre Dame w Paryżu Philippa Lefebvra wystąpił z recitalem w Montrealu. W czerwcu 2019 zadebiutował w Gewandhaus w Lipsku, wykonując Koncert fortepianowy a-moll op. 54 Roberta Schumanna, a w grudniu, współpracując z wybitnym dyrygentem Bertrandem de Billy, wystąpił w Paryżu, wykonując Koncert G-dur Maurice’a Ravela. Koncertował z wieloma orkiestrami, wykonując dzieła W.A. Mozarta, L. van Beethovena, F. Chopina, J. Brahmsa, R. Schumanna, S. Rachmaninowa, M. Ravela. Współpracował z takimi dyrygentami jak: Bertrand de Billy, Massimiliano Caldi, Andrea Sanguinetti, Nikolas Kruger, Marek Moś, Kai Bumann, Alexander Humala, Zygmunt Rychert i inni. Swoje umiejętności doskonalił również na licznych kursach i lekcjach otwartych prowadzonych przez takich pedagogów jak: Richard Goode, Nikolai Demidenko, Dang Thai Son, Lee Kum Sing, Akiko Ebi, Dina Yoffe, Bernd Goetzke, Tobias Koch, Krzysztof Jabłoński, Piotr Paleczny, Jerzy Sulikowski. Za swoje osiągnięcia artystyczne wielokrotnie otrzymywał stypendia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Rektora Akademii Muzycznej w Gdańsku, Prezydenta Miasta Gdańska, Marszałka Województwa Pomorskiego, Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Studiował również w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie organów Jarosława Tarnawskiego. Jako organista otrzymał wyróżnienie za wykonanie Fantazji nt. B-A-C-H op. 46 Maxa Regera na V Akademickim Konkursie Organowym „Romuald Sroczyński in memoriam” (2016).

Galeria Jednego Obrazu towarzysząca koncertowi

Praca uczestnika Warsztatu Terapii Zajęciowej przy Stowarzyszeniu Osób Niepełnosprawnych „Sprawni Inaczej” w Skierniewicach z pracowni plastycznej prowadzonej przez Lilianę Kozłowską-Grzelczak
Piotr Bożałek, Lot, monotypia, technika mieszana
Praca towarzyszy koncertowi „Schumann i Brahms – muzyczni przyjaciele”