Wydarzenie XXII Festiwal Muzyki Romantycznej

Wieczór w operze

11.11.2024 godz. 17:00

Duża Sala Sejmikowa Starostwa Powiatowego

Cena biletu: 130 zł

Program koncertu

Wieczór w operze
W programie najsłynniejsze kompozycje z oper S. Moniuszki, G. Bizeta, G. Pucciniego, P. Mascagniego, A. Dvořáka, W. A. Mozarta, G. Verdiego
Koncertowi towarzyszy występ laureata II konkursu wokalnego im. Konstancji Gładkowskiej
Koncert biletowany
Bilety do nabycia w Muzeum Historycznym Skierniewic oraz przez system sprzedaży internetowej www.biletyna.pl
LINK DO BILETÓW: Wieczór w operze XXII FMR – Skierniewice Muzeum Historyczne Skierniewic, 11 listopada | Kupuj Bilety Online – biletyna.pl

Opis artystów

Izabela Matuła – sopran

Izabela Matuła studiowała teorię muzyki, następnie ukończyła Wydział Wokalny Akademii Muzycznej w Krakowie. Swoje umiejętności doskonaliła na wielu kursach wokalnych i w klasach mistrzowskich pod kierunkiem takich pedagogów, jak: Teresa Berganza, Charles Kellis, Ileana Cotrubaș, Charlotte Lehmann, Maria Fołtyn, Leopold Spitzer, Elisabeth von Magnus, Urszula Trawińska-Moroz. Uczestniczyła także w konkursach wokalnych: Deutsches Lied Prague – Budapest – Wien (1. nagroda), Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Ady Sari (2. nagroda), Oper Schloss Laubach (1. nagroda) i Wilhelm Stenhammar International Singing Competition (3. nagroda). Reprezentowała Polskę w konkursie BBC Singer of the World (2009). Jej szeroki repertuar sceniczny obejmuje główne role sopranowe w operach włoskich, takich jak: Aida, Trubadur, Moc przeznaczenia, Luisa Miller, Otello, Stiffelio i Bal maskowy Verdiego, Madame Butterfly (Mannheim), Siostra Angelika, Tosca (Darmstadt, Magdeburg, Düsseldorf), Turandot i Cyganeria Pucciniego (Bilbao) oraz Mozartowskie partie Hrabiny w Weselu Figara i Donny Elviry w Don Giovannim (Dortmund, Bonn). Specjalizuje się też w repertuarze niemieckim i słowiańskim, występując w takich operach, jak: Lohengrin Wagnera, Mazepa i Eugeniusz Oniegin Czajkowskiego (Linz), Katia Kabanowa Janáčka, Dalibor Smetany (Frankfurt) i Švanda dudák Weinbergera (Palermo). W swoim dorobku ma również występy w: Konsulu Menottiego, Peterze Grimesie Brittena i Opowieściach Hoffmanna Offenbacha. Regularnie gości na światowych scenach operowych i estradach koncertowych, m.in.: w Teatrze Maryjskim w Petersburgu (Powiało na mnie morze snów Pendereckiego, dyr. Valery Gergiev), Simón Bolívar Concert Hall w Caracas, Konzerthaus Berlin, Doha Concert Hall, Musikverein Graz i Filharmonii Narodowej w Warszawie. W sierpniu w sezonie 2019/2020 roku debiutowała jako tytułowa Aida w Kilonii, następnie jako Leonora w Trubadurze w Mannheim i Linzu. Kolejnym debiutem artystki w partii Verdiowskiej była Leonora w Mocy przeznaczenia na scenie Oper Frankfurt (czerwiec 2020), tę rolę zaśpiewała również w Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie (styczeń 2023) w spektaklu Mariusza Trelińskiego realizowanym w koprodukcji z nowojorską Metropolitan Opera.
Na scenie Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie występuje gościnnie od kilku sezonów, między innymi w roli tytułowej Toski, w Halce Moniuszki w reżyserii Mariusza Trelińskiego, a od tego sezonu również w partii Cio-cio-san w Madame Butterfly po znakomitym debiucie na scenie Bayerische Staatsoper w październiku 2023 roku. Śpiewaczka w listopadzie tego roku pełniła również funkcję jurorki w trakcie III Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Bogdana Paprockiego w Bydgoszczy.

Tadeusz Szlenkier – tenor

Tadeusz Szlenkier – tenor ukończył filozofię na Uniwersytecie Warszawskim i studia wokalno-aktorskie na Yale University. W 2005 r. zdobył I nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Klassik-Mania w Wiedniu. Zadebiutował jako Alfred w Zemście nietoperza J. Straussa na deskach Opery Krakowskiej (2005). W swoim dorobku ma takie kreacje sceniczne, jak m.in. Król Gustaw III w Balu maskowym G. Verdiego, Hrabia Leicester w Marii Stuardzie G. Donizettiego, Jontek w Halce S. Moniuszki i Don José w Carmen G. Bizeta. W 2008 r. zaśpiewał rolę Pasterza w Królu Rogerze K. Szymanowskiego podczas Bard SummerScape Festival w Annandale-on-Hudson, w ramach którego wykonał też partię tenorową w balecie Harnasie. W latach 2010-2017 był solistą bydgoskiej Opery Nova, gdzie występował jako Książę Mantui w Rigoletcie i Alfredo w Traviacie G. Verdiego, Rudolf w Cyganerii G. Pucciniego, Książę w Rusałce A. Dvořáka, Enzo Grimaldo w Giocondzie A. Ponchiellego czy Jontek w Halce S. Moniuszki. Kolejne ważne wydarzenia w jego karierze artystycznej to reprezentowanie Polski podczas koncertów organizowanych w ramach targów EXPO w Szanghaju (2010) i wykonanie roli tytułowej w operze Idomeneusz, król Krety W.A. Mozarta w Teatro Municipal de Lima (2012). W 2015 r. zadebiutował na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej jako Pinkerton w Madamie Butterfly G. Pucciniego, gdzie w kolejnych latach zasłynął również kreacjami scenicznymi Stefana w Strasznym dworze S. Moniuszki, Księcia Mantui w Rigoletcie G. Verdiego i tytułowego Erosa w premierowej produkcji opery Eros i Psyche L. Różyckiego. W 2018 r. dołączył w charakterze solisty do zespołu Staatstheater Nürnberg, gdzie zaprezentował szereg ról operowych (m.in. Anatol Kuragin w premierowej produkcji opery Wojna i pokój S. Prokofiewa czy Pinkerton w Madamie Butterfly G. Pucciniego) i zaśpiewał partię tenorową w Requiem wojennym B. Brittena. W sezonie 2019/2020 wziął udział w licznych spektaklach w Staatstheater Nürnberg (Kawaler des Grieux w Manon J. Masseneta, Ismael w Nabucco G.Verdiego, Książę Sinodal w Demonie A. Rubinsteina, rola tytułowa w Don Carlosie G. Verdiego). Jednocześnie występował w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej (Pinkerton w Madamie Butterfly G. Pucciniego) i Operze Nova w Bydgoszczy (Turiddu w Rycerskości wieśniaczej P. Mascagniego). W sezonie 2022/23 w TWON wystąpił w Mocy Przeznaczenia G. Verdiego (kooprodukcja z Metropolitan Opera w Nowym Jorku) w reżyserii Mariusza Trelińskiego, a w Staatstheater Nürnberg po raz pierwszy zaśpiewał tytułową partię w operze Lohengrin R. Wagnera. Współpracował z takimi dyrygentami i reżyserami, jak: Joana Mallwitz, Patrick Fournillier, Guido Johannes Rumstadt, Edward Cumming, Leon Botstein, Giuseppe Grazioli, Jeremy Silver, Antoni Wit, Uwe Theimer, Eraldo Salmieri, Tadeusz Wojciechowski, Maciej Figas, Wojciech Rajski, Andrzej Knap, Grzegorz Nowak, Ricardo Castro, Cláudio Cruz, Jens-Daniel Herzog, Tatjana Gürbaca, Tina Lanik, Lech Majewski, Marc Verzatt, Thor Steingraber, Waldemar Zawodziński, Mariusz Treliński Kristina Wuss, Dieter Kaegi. Na swoim koncie ma m.in. nagrania oper Lodoïska L. Cherubiniego, Rusałka A. Dvořáka, Straszny Dwór S. Moniuszki, pieśni O. Kolberga, a także solową płytę Parlami d’amore: Le più belle canzoni italiane. 

Łukasz Goliński – bas-baryton

Łukasz Goliński – bas-baryton absolwent Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Swoje umiejętności wokalne doskonalił we Florencji podczas organizowanego przez Fundację Del Bianco I Międzynarodowego Kursu Mistrzowskiego prowadzonego przez Rolanda Panerai oraz na kursach mistrzowskich pod kierunkiem Katii Ricciarelli i Salvatore Fisichelliego. Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień. W swoim repertuarze ma m.in. takie partie, jak: Janusz w Halce Moniuszki, Belcore i Dulcamara w Napoju miłosnym Donizettiego, Książę Homonay w Baronie cygańskim J. Straussa, Marcello i Colline w Cyganerii Pucinniego, Tonio w Pajacach Leoncavalla, Lord Cecil w Marii Stuart Donizettiego, Selim w Turku we Włoszech Rossiniego, Gajolo w Fosce Gomesa, Escamillo w Carmen Bizeta, Jagu w Manru Paderewskiego oraz tytułowe w Królu Rogerze Szymanowskiego i Falstaffie Verdiego. W 2006 roku debiutował w Operze Bałtyckiej partią Zbigniewa w Strasznym dworze Moniuszki, co zaowocowało stałą współpracą z tą sceną. W tym samym roku został solistą Opery Nova w Bydgoszczy oraz wystąpił w premierowym wykonaniu Manru Paderewskiego; opera została wtedy po raz pierwszy zarejestrowana na DVD (Dux, 2012). Podczas Bydgoskiego Festiwalu Operowego śpiewał w premierach: Napoju miłosnego Donizettiego (Belcore), Giocondzie Ponchiellego (Alvise), Cyganerii Pucciniego (Marcello). Uczestniczył w tournée po Holandii i Belgii z Madame Butterfly Pucciniego (2007) i Traviatą Verdiego (2009). W 2017 roku, z udziałem Chóru i Orkiestry Akademii Muzycznej św. Cecylii pod batutą Antonia Pappano wystąpił jako tytułowy Król Roger na koncertach inaugurujących otwarcie 80. sezonu symfonicznego w Rzymie. W tym samym roku zaśpiewał tytułową rolę w Falstaffie i z wielkim sukcesem wykonał tytułową rolę w Królu Rogerze na scenie Opery Królewskiej w Sztokholmie. W ostatnich sezonach zaśpiewał w: Tosce (Opera Sztokholmska), Carmen (Staatstheater Hamburg, Opera Praska, Dutch National Opera i Ballet, Savonlinna Opera Festival) i Dziewczynie z Zachodu (Staatsoper Berlin), Samsonie i Dalili (Royal Opera House), Damie pikowej (Gran Teatre del Liceu), Traviacie (Opera Praska) i Cyganerii (Royal Opera House). W sezonie 2022/2023 artysta zadebiutował jako: Jochanaan w Salome (Królewska Opera w Sztokholmie), Fotis w Greek Pasion (Salzburg Festival). Z jego udziałem Narodowy Instytut Fryderyka Chopina wydał DVD z operą Manru, Opera Poznańska – CD z operą Halka Moniuszki, a Opera Rara – CD z operą Zingari Leoncavalla. 

Agnieszka Nagórka - Dyrygentka

Agnieszka Nagórka jest absolwentką Akademii Muzycznej im Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Antoniego Wita. Od 2002 dyrygent Teatru Wielkiego w Poznaniu. Premiera „Fausta” księcia Antoniego Radziwiłła, wraz z Adamem Hanuszkiewiczem i Franciszkiem Starowieyskim, była jej debiutem na poznańskiej scenie operowej. W Teatrze Wielkim w Poznaniu przygotowała wiele realizacji operowych m.in polskie prawykonanie opery D. Szostakowicza/Meyera, współpracując z kompozytorem Krzysztofem Meyerem, „Andrea Chenier” wraz z Mariuszem Trelińskim. Jako kierownik muzyczny przygotowała premiery: opery „Wolnego strzelca” oraz baletowe „Sen nocy letniej” Mendelssohna, „Stanisław i Anna Oświęcimiowie” M. Karłowicza, „La Sylphide” H. Lovenskjolda, „Niebezpieczne związki” z Krzysztofem Pastorem. W 2010 poprowadziła „Cyganerię” G. Pucciniego w Starej Gazowni (mega widowisko wyreżyserowaną przez Agatę Duda-Gracz). Jest laureatką II nagrody na Międzynarodowym Konkursie dla Dyrygentów Operowych we włoskim Orvieto. Wraz z hamburskim Klassik Radiem odbyła wiele tras koncertowych zarejestrowanych na płytach „Proms” oraz „Die besten Klassik Hits”. Spektakl „Amadeusz” na deskach Teatru Polskiego w Poznaniu wyreżyserowany przez Pawła Szkotaka pod jej kierownictwem muzycznym otrzymał nagrodę miesięcznika Teatr w kategorii „najlepsza muzyka”. Prowadziła Wielką Galę Operową z solistą Metropolitan Opera Mariuszem Kwietniem i z Orkiestrą Filharmonii Łódzkiej. Wraz z Wiesławem Ochmanem przygotowała cykl koncertów „Polscy tenorzy pamięci Jana Kiepury” prezentowanych m. in. w warszawskiej Filharmonii Narodowej. Prowadzi działalność pedagogiczną jako wykładowca na Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. Odznaczona przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej brązowym medalem za długoletnią służbę.

Galeria Jednego Obrazu towarzysząca koncertowi

Patryk Podkoń „Sportowcy”